Saturday, 13 August 2011

ထာဝရအေမြအႏွစ္ မြန္ျမတ္သည့္ ေစတနာ (ၾသဂုတ္လ ၉ ရက္ေန႔ထုတ္ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ေဆာင္းပါးရွင္ ‘လွ်ပ္စစ္ ၀န္ထမ္းတစ္ဦး’ အမွတ္ (၁)လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား၀န္ႀကီးဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမႈးခ်ဳပ္ ကိုယ္တိုင္ေရးသားထားသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္)

ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးက႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစေရး အတြက္ လက္မႈက႑မႇ စက္မႈက႑သို႔ အရႇိန္အဟုန္ျဖင့္ အသြင္ကူးေျပာင္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရႇိသည္။ ထုိသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ အတြက္ လွ်ပ္စစ္က႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈသည္ အေျခခံ အက်ဆံုးႏႇင့္ အဓိက အက်ဆံုး လိုအပ္ခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ အေနျဖင့္ လွ်ပ္စစ္က႑ကို အရႇိန္အဟုန္ျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေျပာင္းလဲလာေစေရး ရည္ရြယ္လ်က္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ လွ်ပ္စစ္က႑ကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မည့္ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းမ်ားကို စနစ္တက် ခ်မႇတ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရႇိသည္။
ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မ်က္ေမႇာက္ကာလ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ ပုဂၢလိကစက္႐ံု၊ အလုပ္႐ံုသစ္မ်ားႏႇင့္ ႏုိင္ငံပိုင္စက္႐ံုႀကီးမ်ား တိုးတက္ ျဖစ္ထြန္းလာၿပီး စက္မႈက႑မ်ား တိုးတက္မႈ အရႇိန္အဟုန္ ျမင့္မားလ်က္ ရႇိသည္။

လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရး က႑၌လည္း ကုန္ထုတ္လုပ္မႈစြမ္းအား ျမင့္မားလာသည့္ အျပင္ ေခတ္မီ လယ္ယာသံုး စက္ကိရိယာမ်ားကိုလည္း တိုးခ်ဲ႕ သံုးစြဲလာခဲ့သည့္ အျပင္ ေခတ္မီ လယ္ယာသံုး စက္ကိရိယာမ်ားကိုလည္း တိုးခ်ဲ႕ သံုးစြဲလာခဲ့သည္။ ထုိ႔ျပင္ ၿမိဳ႕ျပေဒသမ်ား တိုးခ်ဲ႕ ေပၚေပါက္လာၿပီး လူေနမႈ အဆင့္အတန္းမႇာ အရႇိန္အဟုန္ျဖင့္ ျမင့္တက္လာခဲ့ရာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား သံုးစြဲမႈ ပမာဏသည္လည္း အဆေပါင္းမ်ားစြာ ျမင့္တက္လာခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံအသီးသီး၌ ေရအားလွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္၊ ေလအားလွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္၊ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕၊ ေက်ာက္မီးေသြးသံုး လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္၊ ႏ်ဴကလီးယားစြမ္းအင္ စသည္တို႔မႇ အဆင့္ျမင့္ နည္းပညာရပ္မ်ားျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားကို တြင္က်ယ္စြာ ထုတ္လုပ္ သံုးစြဲႏိုင္ေရး အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရႇိရာ ျပန္လည္ျပည့္ၿဖိဳးျမဲစြမ္းအင္ ျဖစ္ေသာ ေလအားႏႇင့္ ေရအား လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္မ်ားသည္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္မႈ အနည္းဆံုးႏႇင့္ သန္႔ရႇင္းေသာ စြမ္းအင္မ်ား ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံတစ္၀န္း လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားသံုးစြဲမႈသည္ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ ႏႇစ္စဥ္ ၁၅ ရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔ တုိးတက္လ်က္ရႇိေၾကာင္း တြက္ခ်က္မႈမ်ား အရ သိရႇိရသည္။ သို႔ျဖစ္၍ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား ထုတ္လုပ္ရာတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ေပါႂကြယ္၀သည့္ ေရအရင္းအျမစ္မ်ားကို အေျခခံ အသံုးခ်ကာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားကို အင္တိုက္အားတုိက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရႇိသည္။ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား က႑သည္ လူမႈစီးပြားဘ၀ ျမင့္မားတုိးတက္ေရး အတြက္ အဓိက အခန္းက႑မႇ ပါ၀င္လ်က္ရႇိရာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းတစ္ခု အေကာင္အထည္ေဖာ္ တည္ေဆာက္ရာတြင္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရႇိသည့္ ေနရာမ်ား၌ စူးစမ္းေလ့လာျခင္း၊ ဒီဇိုင္းပံုစံထုတ္ျခင္းမ်ား စတင္ ေဆာင္ရြက္ရသည္။ ထုိသို႔ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္ ျမစ္၊ ေခ်ာင္းတစ္ေလွ်ာက္ရႇိ တစ္ႏႇစ္ပတ္လံုး ရြာသြန္းေသာ မိုးေရခ်ိန္ပမာဏ၊ ဘူမိေဗ၊ အေနအထားမ်ား၊ စီမံကိန္းလုပ္ႏိုင္မည့္ ေနရာ အေရအတြက္၊ ျမစ္၊ ေခ်ာင္း၏ အထက္ပိုင္းႏႇင့္ေအာက္ပိုင္းတြင္ စီမံကိန္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ ေျပာင္းလဲလာႏိုင္ေသာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ အေျခအေန တို႔ကို အခ်ိန္ယူ၍ အေသးစိတ္ ေလ့လာ မႇတ္တမ္းတင္ ေဆာင္ရြက္ရၿပီး အနည္းဆံုး အခ်ိန္အားျဖင့္ ၁၈ လခန္႔ ၾကာျမင့္သည္။

ယင္းပဏာမ စူးစမ္းေလ့လာမႈအေပၚ မူတည္၍ ရရႇိလာသည့္ စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေသာ ေနရာမ်ားမႇ အေကာင္းဆံုး၊ အသင့္ေလ်ာ္ဆံုး ေနရာတစ္ခုကို စိစစ္ ေရြးခ်ယ္ကာ အေသးစိတ္ စူးစမ္း ေလ့လာမႈကို ထပ္မံ ျပဳလုပ္ရၿပီး တည္ေဆာက္မည့္ အေသးစိတ္ပံုစံ ဒီဇိုင္းတစ္ခု ရရႇိသည္ အထိ ေဆာင္ရြက္ရသည္။ ထို႔အတြက္ အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ ၁၂ လခန္႔ ၾကာျမင့္ႏိုင္သည္။ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းတစ္ခု အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရန္ ျဖစ္ႏိုင္၊ မျဖစ္ႏုိင္၊ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ရႇိ၊ မရႇိ စူးစမ္း၊ ေလ့လာ၊ အတည္ျပဳ၊ ဒီဇိုင္းပံုစံ ထုတ္လုပ္ႏိုင္သည္ အထိ စုစုေပါင္း အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ လေပါင္း ၃၀ ခန္႔ ၾကာျမင့္ႏိုင္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းတစ္ခုကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ တည္ေဆာက္သည့္အဆင့္ မေရာက္မီတြင္ပင္ အခ်ိန္ကာလ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိ အခ်ိန္ရယူ၍ အေသးစိတ္ စူးစမ္းေလ့လာ
ေဆာင္ရြက္ရသည္ကို ေတြ႕ရႇိရမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ျဖစ္ႏိုင္စြမ္းရႇိသည့္ ေနရာတစ္ခုတြင္ စီမံကိန္း တည္ေဆာက္ပါက စီမံကိန္း၏ ပမာဏ အႀကီးအေသး အေပၚ မူတည္၍ ႏႇစ္ကာလ သံုးႏႇစ္မႇ ၁၀ ႏႇစ္ခန္႔ အထိ အခ်ိန္ယူ တည္ေဆာက္ရသကဲ့သို႔ လူအင္အား၊ ေငြအင္အား၊ နည္းပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကုန္က်မႈ စရိတ္မ်ားမႇာလည္း မ်ားျပားလႇသည္။

၁၉၈၈ ခုႏႇစ္ကာလက ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ေရအားလွ်ပ္စစ္ ဓာတ္အားေပးစက္႐ံု ႏႇစ္႐ံုႏႇင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕သံုး ဓာတ္အားေပး စက္႐ံု ခုနစ္႐ံု စုစုေပါင္း ကိုး႐ံု ရႇိၿပီး စုစုေပါင္း စက္တပ္ဆင္အားမႇာ ၅၂၉ မဂၢါ၀ပ္သာ ရႇိခဲ့သည္။ ယေန႔ကာလတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၌ ေရအားလွ်ပ္စစ္ ဓာတ္အားေပးစက္႐ံု ၁၇ ႐ံု၊ ေက်ာက္မီးေသြးသံုး ဓာတ္အားေပးစက္႐ံု တစ္႐ံု၊ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕သံုး ဓာတ္အားေပး စက္႐ံု ၁၄ ႐ံု စုစုေပါင္း ၃၂ ႐ံု ရႇိၿပီး စုစုေပါင္း စက္တပ္ဆင္အားမႇာ ၃၃၆၀ မဂၢါ၀ပ္ ရႇိလာၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ၁၉၈၈ ခုႏႇစ္ ေနာက္ပိုင္းကာလမႇ ယေန႔အထိ ဓာတ္အားေပး စက္႐ံု ၂၃ ႐ံုႏႇင့္ စက္တပ္ဆင္အင္အား ၂၈၃၁ မဂၢါ၀ပ္ တုိးတက္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံအတြင္း လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား လံုေလာက္စြာ သံုးစြဲႏုိင္ရန္ အတြက္ ၂၀၀၁-၂၀၀၂ ခုႏႇစ္မႇ စတင္ၿပီး ႏႇစ္ ၃၀ လွ်ပ္စစ္ မဟာဗ်ဴဟာ အျဖစ္ ႏႇစ္ရႇည္စီမံကိန္းကို ေရးဆြဲ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ လက္ရႇိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရႇိသည့္ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္း ၆၃ ခုႏႇင့္ ေက်ာက္မီးေသြးသံုး ဓာတ္အားေပးစက္႐ံု စီမံကိန္း သံုးခု စုစုေပါင္း ၆၆ ခုရႇိၿပီး စုစုေပါင္း စက္တပ္ဆင္အားမႇာ ၄၅၃၀၃ ဒသမ ၅ မဂၢါ၀ပ္ ျဖစ္သည္။

ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၌ ေရအားလွ်ပ္စစ္ ထုတ္ယူႏိုင္သည့္ သဘာ၀ ေရအား အရင္းအျမစ္မ်ား အေျမာက္အျမား ရႇိသည့္ အားေလ်ာ္စြာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္၏ အဓိက ျမစ္ႀကီးေလးစင္း တည္ရႇိရာ ျမစ္၀ႇမ္းေဒသမ်ား၌ အရႇိန္အဟုန္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ တည္ေဆာက္လ်က္ ရႇိသည္။ ယင္းတို႔အနက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အဓိက ျမစ္တစ္စင္း ျဖစ္ေသာ ဧရာ၀တီျမစ္ စတင္ ျမစ္ဖ်ားခံရာ ကခ်င္ျပည္နယ္ အတြင္း၌ အေကာင္အထည္ ေဖာ္လ်က္ရႇိသည့္ ဧရာ၀တီျမစ္၀ႇမ္း ေရအားလ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားလည္း အပါအ၀င္ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္၏ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ လိုအပ္ခ်က္ကို ကာလတို အတြင္း ျပည့္မီစြာ ျဖည့္တင္း ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ေရး အတြက္ လွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းမ်ားကို အရႇိန္အဟုန္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ တည္ေဆာက္ေပးလ်က္ ရႇိရာ ယခုအခါ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားမ်ား တစ္ႏႇစ္ထက္တစ္ႏႇစ္ ပိုမို ရရႇိေနၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕ ပုဂိၢဳလ္၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ အတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရႇိသည့္ ဧရာ၀တီျမစ္ဆံု၊ ေမခ၊ မလိခ၊ ျမစ္ညာျမစ္၀ႇမ္း ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းမ်ားႏႇင့္ ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံတကာႏႇင့္ ျပည္တြင္းရႇိ ျပည္သူလူထု အထင္မႇား အျမင္မႇား ျဖစ္ေစေရး မဟုတ္မမႇန္ ဖန္တီးလုပ္ၾကံ၍ ေရးသား လုပ္ေဆာင္လ်က္ ရႇိၾကသည္။

ဧရာ၀တီျမစ္ဆံု၊ ေမခ၊ မလိခ၊ ျမစ္ညာျမစ္၀ႇမ္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားတြင္ ျမစ္ဆံု၊ ခ်ီေဗြ၊ ခ်ီေဗြငယ္၊ ၀ူေဆာက္၊ ေခါင္လန္ဖူး၊ ယီနန္၊ ဖီေဇာ၊ လိုင္ဇာ ဟူသည့္ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္း စုစုေပါင္း ရႇစ္ခု ပါ၀င္ၿပီး စုစုေပါင္း
စက္တပ္ဆင္အားမႇာ ၁၈၄၉၉ မဂၢါ၀ပ္ ျဖစ္သည္။ စီမံကိန္းအားလံုးကို ၁၅ ႏႇစ္အတြင္း အၿပီး တည္ေဆာက္သြားမည္ ျဖစ္သည္။ စီမံကိန္းမ်ား တည္ေဆာက္မႈေၾကာင့္ ေဒသခံ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ေက်ာက္၊ သဲ ထုတ္လုပ္ျခင္း၊ အေဆာက္အအံုမ်ား ေဆာက္လုပ္ျခင္း၊ လမ္းမ်ားေဖာက္လုပ္ျခင္း အပါအ၀င္ စီမံကိန္း၏ ၿမိဳ႕ျပ အင္ဂ်င္နီယာဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းမ်ား၌ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၿပီး အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေကာင္းမ်ား ရရႇိေနၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ယခု စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ေသာ ကာလမႇာပင္ ျမန္မာ အလုပ္သမား ၂၆၀၀ ေက်ာ္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ရရႇိေနေၾကာင္း ေတြ႕ရႇိရသည္။

အဆိုပါ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း ျမစ္ဆံုမႇ ေမချမစ္ လမ္းေၾကာင္းအတုိင္း ေမချမစ္၏ အေရႇ႕ဘက္ကမ္းတြင္ ရာသီမေရြး အသံုးျပဳႏုိင္ေသာ လမ္းမႀကီးတစ္လမ္း (ျမစ္ဆံုမႇယီနန္အထိ ၂၆၁ မိုင္ခန္႔) ျမစ္ဆံုမႇ မလိခ ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း မလိချမစ္၏ အေနာက္ဘက္ကမ္းတြင္ ရာသီမေရြး အသံုးျပဳႏုိင္ေသာ လမ္းမႀကီးတစ္လမ္း (ျမစ္ဆံုမႇလိုင္ဇာအထိ မုိင္ ၁၇၀ ခန္႔) ဟူ၍ စီမံကိန္းေနရာတိုင္းတြင္ ျမစ္ဆံု၏ေတာင္ဘက္၌ တံတားႀကီးတစ္စင္း စုစုေပါင္း တံတား ခုနစ္စင္း တည္ေဆာက္မႇာ ျဖစ္ၿပီး တံတားမ်ား၏ ခံႏိုင္၀န္မႇာ တန္ ၈၀ ျဖစ္သည္။ ယခုအခ်ိန္၌ ျမစ္ဆံု၏ ေတာင္ဘက္တြင္ ဧရာ၀တီ ျမစ္ကူးတံတားတစ္ခု တည္ေဆာက္ေနၿပီး ယခုႏႇစ္ အတြင္း ၿပီးစီးမည္ ျဖစ္သည္။ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ လမ္းတံတားမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ ကခ်င္ျပည္နယ္ အတြင္း လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးအရ ကူးလူးဆက္ဆံ သြားလာမႈမ်ား တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာမည္ ျဖစ္သည့္အျပင္ ေဒသတြင္း လူမႈဆက္ဆံေရးႏႇင့္ ခ်စ္ၾကည္စည္းလံုးေရး ကိစၥမ်ားလည္း မ်ားစြာ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာမည္ ျဖစ္သည္။

ထိုမွ်မက စီမံကိန္း ၿပီးစီးပါကလည္း လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပး စက္႐ံုမ်ား ေမာင္းႏႇင္ၿပီး ဓာတ္အား ထုတ္လုပ္ခ်ိန္တြင္ ေဒသခံ လူငယ္မ်ား၊ ပညာတတ္မ်ား အေနျဖင့္ ဓာတ္အားေပး စက္႐ံုမ်ားတြင္ ၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္သည့္
အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းမ်ား မလြဲမေသြ ရရႇိလာမည္ ျဖစ္သည္။ ယင္းစီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ တုိးတက္ရရႇိလာမည့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားလည္း အနာဂတ္၌ အရႇိန္အဟုန္ျဖင့္ တုိးတက္လာမည္မႇာ အေသအခ်ာပင္ ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ျပင္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သည့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားႏႇင့္ ျပန္လည္ ေနရာခ်ထားေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကို အမ်ဳိးသားေရး တာ၀န္တစ္ရပ္ သဖြယ္ အထူးအေလးထား ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရႇိသည္။
ျမစ္ဆံုစီမံကိန္းေၾကာင့္ ဧရာ၀တီျမစ္၏ ေအာက္ဘက္ ေဒသမ်ား ထိခိုက္မႈ မရႇိေစေရးအတြက္ စီမံကိန္းဆိုင္ရာ ပဏာမ စူးစမ္းေလ့လာမႈ (Pre-Feasibility Study) အဆင့္ ကတည္းက အေသးစိတ္ စီမံေဆာင္ရြက္ထား
ရႇိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ျမစ္ဆံု စီမံကိန္းေနရာ၏ ႏႇစ္စဥ္ မုိးရြာသြန္းမႈသည္ ပ်မ္းမွ် မိုးေရခ်ိန္ ၉၁ လက္မ ျဖစ္သည္။ ျမစ္အတြင္းသို႔ ႏႇစ္စဥ္ ပ်မ္းမွ်စီး၀င္ေရမႇာ ဧကေပ ၁၂၈၅ ဒသမ ၂ သိန္း ျဖစ္သည္။ တည္ေဆာက္မည့္ တမံ
အမ်ဳိးအစားသည္ ကြန္ကရစ္ မ်က္ႏႇာျပင္ ေက်ာက္ျဖည့္တမံ (Concrete Face Rockfill Dam) အမ်ဳိးအစား ျဖစ္ၿပီး တမံ အလ်ားေပ ၄၃၀၀ ႏႇင့္ တမံ အျမင့္ ၄၅၈ ေပရႇိသည္။ ေရသိုေလႇာင္ႏိုင္မည့္ ကန္ေရျပည့္ ေရေလႇာင္ပမာဏမႇာ ဧကေပ ၉၇ ဒသမ ၈၈ သိန္း ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ တမံအတြင္း သိုေလႇာင္မည့္ ေရပမာဏမႇာ စီး၀င္ေရ၏ ၇ ဒသမ ၆ ရာခုိင္ႏႈန္းသာ ရႇိသည့္ အတြက္ စီး၀င္ေရ ပမာဏ၏ ၉၂ ဒသမ ၄ ရာခုိင္ႏႈန္းမႇာ ဧရာ၀တီျမစ္ထဲသို႔ နဂိုမူလအတိုင္း စီးဆင္းၿမဲ စီးဆင္းေနမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔အျပင္ ျမစ္ဆံု စီမံကိန္း တမံ၌ သိုေလႇာင္ထားမည့္ ေရသည္လည္း လွ်ပ္စစ္ ဓာတ္အားေပးစက္ ေမာင္းႏႇင္လည္ပတ္သည့္ အခါ စက္႐ံု ေရထုတ္ေျမာင္းမႇ တစ္ဆင့္ ဧရာ၀တီျမစ္ထဲသို႔ပင္ ျပန္လည္ စီးဆင္း သြားမည္သာျဖစ္သည္။

သို႔ျဖစ္၍ ဧရာ၀တီျမစ္ကို အမႇီျပဳ၍ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရႇိၾကသည့္ စိုက္ပ်ဳိးေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ား အေပၚ၌ ထိခိုက္မႈ လံုး၀ မရႇိႏုိင္ေပ။ ဧရာ၀တီျမစ္၏ လ အလိုက္ ေရစီးဆင္းမႈ အေျခအေနကို ေလ့လာၾကည့္ပါက ေျခာက္ေသြ႕ရာသီ (Dry Season)ျဖစ္သည့္ ႏို၀င္ဘာလမႇ ဧၿပီလအထိကာလတြင္ ယခင္ ပံုမႇန္ျမစ္ေရထု စီးႏႈန္းမႇာ 1830 m3/s ျဖစ္ေသာ္လည္း ေရကာတာ တည္ေဆာက္ ၿပီးစီးခ်ိန္တြင္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ျမစ္ေရထုစီးႏႈန္းမႇာ 2120 m3\s အထိ တိုးတက္လာမည္ ျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရႇိရသည္။ ေရကာတာမႇ ေရထိန္းသိမ္းမႈေၾကာင့္ မုိးရာသီကာလတြင္ ပံုမႇန္ ျမစ္ေရထု စီးႏႈန္းထက္ ၃ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလ်ာ့နည္းစီးဆင္းမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေႏြရာသီကာလ (ႏို၀င္ဘာလမႇ ဧၿပီလအထိ)တြင္ ေရေလႇာင္တမံမႇ ေရထုတ္လႊတ္မႈေၾကာင့္ ေႏြရာသီ ပံုမႇန္ ျမစ္ေရ စီးဆင္းမႈထက္ ၁၆ ရာခုိင္ႏႈန္း ပိုမ်ားလာမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တမံ၏ ေအာက္ဘက္ပိုင္း ဧရာ၀တီ ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလ်ာက္တြင္ ျမစ္ေရ ၁ ဒသမ ၅ ေပခန္႔ ပိုမို ျမင့္တက္လာႏုိင္ေၾကာင္း ေလ့လာ ေတြ႕ရႇိရသည္။

သာမန္အားျဖင့္ ျမစ္ေရနည္းေသာ ေႏြရာသီကာလမ်ဳိးတြင္ ျမစ္၀ကြၽန္းေပၚ ေဒသ၌ ပင္လယ္ေရငန္ ၀င္ေရာက္မႈ မ်ားျပားတတ္ၿပီး ျမစ္အ၀ပိုင္း၌ ဆားငန္ေရ ၀င္ေရာက္ကာ စိုက္ပ်ဳိးေျမမ်ား ထိခိုက္မႈ ရႇိတတ္ေသာ္လည္း ျမစ္ဆံု ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းသည္ ေႏြရာသီကာလတြင္လည္း လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ထုတ္လုပ္ ေမာင္းႏႇင္ေနမည္ ျဖစ္ရာ တမံမႇေရမ်ားသည္ စက္႐ံု ေရထုတ္ေျမာင္းမႇတစ္ဆင့္ ဧရာ၀တီ ျမစ္ထဲသို႔ ပံုမႇန္ ျပန္လည္ စီး၀င္လ်က္ ရႇိေနမည္ ျဖစ္သည္။ စက္႐ံု လည္ပတ္မႈေၾကာင့္ ဧရာ၀တီျမစ္ေရသည္ ေႏြကာလ၌ပင္ ယခင္ ပံုမႇန္ေႏြကာလထက္ ၁ ဒသမ ၅ ေပခန္႔ ျမင့္တက္ေနမည္ ျဖစ္ရာ ဆားငန္ေရ ၀င္ေရာက္မႈကို ပိုမို ကာကြယ္ေပးႏုိင္မည္ ျဖစ္သည့္ အျပင္ ေရေၾကာင္းသြားလာမႈ အပိုင္း၌လည္း ပိုမို ေကာင္းမြန္ေစမည္ ျဖစ္သည္။

ေရတားတမံမ်ားႏႇင့္ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ အဆိုပါ ျမစ္၊ေခ်ာင္းမ်ား တည္ရႇိရာ တုိင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္မ်ားရႇိ ေဒသခံ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ အက်ဳိး ေက်းဇူးမ်ားကို မုခ်မလြဲဧကန္ ရရႇိႏိုင္ၾကမည္ ျဖစ္သည္-
(က) ျမစ္၊ ေခ်ာင္းမ်ားကို ယဥ္ပါးမႈ ရႇိလာေအာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲႏိုင္ျခင္း၊
(ခ) အမ်ားျပည္သူတို႔အတြက္ အက်ဳိးရႇိေသာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်ႏိုင္ျခင္း၊
(ဂ) စိုက္ပ်ိဳးသီးႏႇံမ်ား အတြက္ ေရကို လိုအပ္ေသာ အခ်ိန္ ကာလတြင္ လုိသေလာက္ ထုတ္လႊတ္ေပးႏိုင္ျခင္း၊
(ဃ) ျမစ္ေျခ (ျမစ္ေအာက္ပုိင္း)တြင္ ျမစ္ေၾကာင္းအတြင္း၌ သဲေသာင္ေပၚထြန္းမႈကို အထိုက္အေလ်ာက္ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ျခင္း၊
(င) ျမစ္ေရႀကီးမႈမႇ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ျခင္း၊
(စ) ပင္လယ္ဆားငန္ေရ ၀င္ေရာက္မႈမႇ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ျခင္း။

ဧရာ၀တီျမစ္ဆံုႏႇင့္ ေမခ၊ မလိခ ျမစ္၀ႇမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေရအားလ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားႏႇင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး ပထမအႀကိမ္ က်င္းပျပဳလုပ္သည့္ လႊတ္ေတာ္ ပံုမႇန္ အစည္းအေ၀းမ်ားတြင္ ကခ်င္ျပည္ နယ္ မခ်မ္းေဘာ မဲဆႏၵနယ္မႇ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလႇယ္ ဦးအင္ဖုန္ဆန္း(ခ) ဦးအင္ထုဖုန္ဆန္း၊ ကခ်င္ျပည္နယ္ မဲဆႏၵနယ္ အမႇတ္(၄)မႇ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလႇယ္ ဦးစခုန္တိန္႔ယိန္းႏႇင့္ ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီး မဲဆႏၵနယ္ အမႇတ္(၆)၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလႇယ္ ဦးခင္ေမာင္ရီ တို႔က ေမးျမန္းခဲ့ၾကရာ အမႇတ္(၁) လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား၀န္ႀကီးဌာန ၀န္ႀကီးက ျပည့္ျပည့္စံုစံု ျပန္လည္
ေျဖၾကားခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

ဧရာ၀တီျမစ္ဆံု၊ ေမခ၊ မလိခ၊ ျမစ္ညာျမစ္၀ႇမ္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားဆိုင္ရာ နားလည္မႈ စာခြၽန္လႊာ (MoU)ကို ၂၀၀၆ ခုႏႇစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၈ ရက္ေန႔က အမႇတ္(၁) လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား ၀န္ႀကီးဌာနႏႇင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ China Power Investment Coporation(CPI)တို႔ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ၾကသည္။ MoU အရ စီမံကိန္းဆိုင္ရာ ေရအား အရင္းအျမစ္မ်ား အတြက္ သိပံၸနည္းက် အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခု၏ အေထာက္အပံ့ ရရႇိ ေဆာင္ရြက္သြားရမည္ ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၇ ခုႏႇစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ Changjiang Survey, Planning, Design and Research Co.,Ltd.(CDC) သည္ ဧရာ၀တီျမစ္ဆံု၊ ေမခ၊ မလိခ၊ ျမစ္ညာျမစ္၀ႇမ္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈဆိုင္ရာ စီမံခ်က္ အစီရင္ခံစာ (Planning Report) ကို အၿပီးသတ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီး ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ မတ္လတြင္ CDC သည္ ျမစ္ႀကီးနား အထက္ပိုင္း ဧရာ၀တီျမစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈဆုိင္ရာ Term of Reference(TOR) of Environmental Impact Assessment (EIA) Report ကို အၿပီးသတ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီး ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ဇြန္လတြင္ အတည္ျပဳခဲ့သည္။ ၂၀၀၉ ခုႏႇစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ CDC က ဧရာ၀တီျမစ္ရႇိ ျမစ္ဆံုဓာတ္အားေပးစက္႐ံု အထက္ပိုင္းဆုိင္ရာ ျဖစ္ေျမာက္ႏိုင္စြမ္း သုေတသန အစီရင္ခံစာ (Feasibility Research Report) ကို အၿပီးသတ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။

ဧရာ၀တီျမစ္ အထက္ပိုင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈဆုိင္ရာ ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္မႈ အစီရင္ခံစာ (Environmental Impact Report of Hydropower Development in Upper Reaches of Ayeyawady River Report) ဆိုင္ရာအေသးစိတ္ စူးစမ္းေလ့လာမႈကို CDC? Ministry of Water Resources &Chinese Academy of Science, Institute of Hydroecology (IHE)၊ South China Botanical Garden Chinese Academy of Sciences (SCBG)၊ South China Institude of Endangered Animal (SCIEA)၊ Biodiversity and Nature Conservation Association (BANCA) ) တို႔မႇ စုစုေပါင္း အဖြဲ႕၀င္ ၂၆၀ ပါ၀င္ေသာ စူးစမ္းေလ့လာေရးအဖြဲ႕ျဖင့္ ၂၀၀၉ ခုႏႇစ္ ဇန္န၀ါရီလမႇ ၂၀၀၉ ခုႏႇစ္ ဇူလိုင္လ အထိ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္။ စူးစမ္းေလ့လာေရး အဖြဲ႕တြင္ တ႐ုတ္ ႏႇင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံမႇ ကြၽမ္းက်င္ပညာရႇင္ ၁၀၀ ေက်ာ္ ပါ၀င္ခဲ့ၾကသည္။ အဆိုပါ အဖြဲ႕က ျပဳစုတင္ျပခဲ့သည့္ စာမ်က္ႏႇာ ၅၆၉ မ်က္ႏႇာပါ အစီရင္ခံစာတြင္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ က႑ေပါင္း (၁၂)ခု ပါ၀င္သည္-
(က) နိဒါန္း၊
(ခ) စီမံကိန္းအား ျခံဳငံုေလ့လာ သံုးသပ္ျခင္း၊
(ဂ) စူးစမ္းေလ့လာျခင္းႏႇင့္ ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ အေျခအေနမ်ားအား ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျခင္း၊
(ဃ) ပတ္၀န္းက်င္ဆုိင္ရာ ထိခိုက္မႈမ်ား ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊
(င) ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ထိခိုက္မႈကို ခန္႔မႇန္းျခင္းႏႇင့္ ဆံုးျဖတ္ျခင္း၊
(စ) လူမႈေရးဆိုင္ရာ ထိခိုက္မႈကို ခန္႔မႇန္းျခင္းႏႇင့္ ဆံုးျဖတ္ျခင္း၊
(ဆ) စံသတ္မႇတ္ထားေသာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စက္႐ံု၏ ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ထိခိုက္မႈကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ေလ့လာျခင္း၊
(ဇ) ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ထိခိုက္မႈ ေလ်ာ့ပါးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
(စ်) ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ထိခိုက္မႈ အေပၚတြင္ စီးပြားေရးအရ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ေလ့လာျခင္း၊
(ည) လူထု၏ ပူးေပါင္းပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္၊
(ဋ) သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းမႈဆိုင္ရာ အစီအစဥ္၊
(ဌ) ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားႏႇင့္ အႀကံေပးခ်က္မ်ား၊ ဧရာ၀တီျမစ္ အထက္ပိုင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ ဆိုင္ရာ ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္မႈ အစီရင္ခံစာတြင္ ဧရာ၀တီျမစ္၀ႇမ္း စီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ ရရႇိႏိုင္မည့္ အက်ဳိး ေက်းဇူးမ်ားကို ေအာက္ပါ အတုိင္း ေဖာ္ျပထားသည္-
(က) ျမစ္ႀကီးနား အထက္ပိုင္း ဧရာ၀တီျမစ္၀ႇမ္း စီမံကိန္းမ်ားအား အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ စက္တပ္ဆင္အင္အား ၁၈၄၀၀ မဂၢါ၀ပ္ခန္႔ႏႇင့္ ႏႇစ္စဥ္ ပ်မ္းမွ် ထုတ္လုပ္ႏိုင္မည့္ဓာတ္အား ကီလို၀ပ္နာရီ ၉၉၁၁၀ သန္းခန္႔ ထုတ္လုပ္ ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည့္ အျပင္ ျမစ္ေရလံွ်မႈ ကာကြယ္ျခင္း လုပ္ငန္းမ်ား၊ ေရေၾကာင္းသြားလာမႈ လုပ္ငန္းမ်ားႏႇင့္ အျခား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားပါ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာမည္ ျဖစ္သည္။
(ခ) စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး၊ ဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာႏႇင့္ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားပါ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္လာမည္ ျဖစ္သည္။
(ဂ) Flood Control အေနျဖင့္ စီမံကိန္းမ်ားမႇ ေရေလႇာင္ ပမာဏ 0.85 billion m3 ခန္႔ သိုေလႇာင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္၍ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ ျမစ္ေရလွ်ံျခင္းသည္ ငါးႏႇစ္တစ္ႀကိမ္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခမႇ ႏႇစ္ ၂၀ လွ်င္ တစ္ႀကိမ္သာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခသို႔
တုိးတက္ေျပာင္းလဲ လာမည္ျဖစ္သည္။
(ဃ) ေရ၀ပ္ဧရိယာမ်ား အတြင္း ေရေၾကာင္းသြားလာမႈ တိုးတက္လာမည္ ျဖစ္သည္။
(င) ဧရာ၀တီျမစ္၀ႇမ္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားသည္ အျခား ေက်ာက္မီးေသြး ဓာတ္အားေပး စက္႐ံုမ်ားႏႇင့္ ႏိႈင္းယႇဥ္ပါက ကာဗြန္ဒုိင္ေအာက္ဆိုက္ ဓာတ္ေငြ႕ထုတ္လႊတ္မႈႏႇင့္ အျခား ေလထုညစ္ညမ္းမႈမ်ား ေလ်ာ့နည္းမည္ ျဖစ္ပါသည္။
(စ) ျပန္လည္ ေနရာခ်ထားျခင္း လုပ္ငန္းမ်ားႏႇင့္ ျပန္လည္ ထူေထာင္ျခင္း လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ပတ္၀န္းက်င္ အေပၚ ထိခိုက္မႈ ေလ်ာ့က်ေစၿပီး ေဒသ၏ လူမႈစီးပြားႏႇင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္တို႔ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္လာမည္ ျဖစ္သည္။

ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းတစ္ခုကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အေကာင္း၊အဆုိး၊ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ား ဒြန္တြဲလ်က္ ရႇိေနသည္ျဖစ္ရာ ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္ထြန္းမႈ ပုိမို မ်ားျပားသည့္ အခါ၊ အားသာခ်က္မ်ား ပုိမုိ ရရႇိႏုိင္သည့္ အခါတြင္ အဆုိပါ စီမံကိန္းကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သကဲ့သုိ႔ ဆုိးက်ဳိးမ်ား၊ အားနည္းခ်က္မ်ားကုိလည္း ေလ်ာ့ပါးႏုိင္သမွ် နည္းပါးေစေရး စီမံ ေဆာင္ရြက္ရသည္။
(က) ေရအား အေဆာက္အအံုမ်ား တည္ေဆာက္မႈအား လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္တို႔ႏႇင့္ ဟန္ခ်က္ညီေစေရး ေလ့လာေဆာင္ရြက္ရန္၊
(ခ) ေရအရင္းအျမစ္အား ထိေရာက္စြာ အသံုးခ်၍ ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္မႈကို ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ရန္၊
(ဂ) မူလတည္ရႇိသည့္ Water Quality ကို ထိခိုက္မႈ မရႇိေစရန္၊
(ဃ) ငါးမ်ဳိးစိတ္မ်ားႏႇင့္ အျခား ေရသတၲ၀ါမ်ား၏ တည္ရႇိမႈကို ထိန္းသိမ္းရန္၊
(င) ေရအား အေဆာက္အအံုမ်ား တည္ေဆာက္မႈေၾကာင့္ ေရႊ႕ေျပာင္းရမည့္ ေဒသခံမ်ားႏႇင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေလ့လာ ေဆာင္ရြက္ၿပီး ျပန္လည္ ေနရာခ်ထားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္၊
(စ) ဘာသာေရး၊ လူမႈေရးႏႇင့္ ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ အေပၚ ထိခိုက္မႈ မရႇိေစရန္၊
(ဆ) သစ္ေတာ၊ လယ္ယာေျမႏႇင့္ သယံဇာတ ဆုံး႐ံႈးမႈ တို႔ကို ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ရန္၊
(ဇ) စီမံကိန္း ေဆာင္ရြက္မည့္ ၀န္ထမ္းမ်ား၊ လုပ္သားမ်ား၏ က်န္းမာေရးႏႇင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အေထာက္အကူျပဳႏိုင္ရန္၊ျမစ္ဆံု ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းေၾကာင့္ စီမံကိန္း ဧရိယာႏႇင့္ မလြတ္ကင္းေသာ တန္ဖဲ၊ က်ိန္ခရမ္၊ ျမစ္ဆံု၊ ခပၸါး။ ေအာင္ဂ်ာယန္၊ ေဒါင္ပန္ရြာ ငါးရြာမႇ စုစုေပါင္း အိမ္ေထာင္စု ၄၁၀၊ လူဦးေရ ၂၁၄၆ ဦး၏ ျပန္လည္ေနရခ်ထားမႈ အစီအမံအား ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ၏ အနီးကပ္လမ္းညႊန္မႈ၊ အမႇတ္(၁) လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား၀န္ႀကီးဌာနႏႇင့္ ေဒသခံ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီး၏ ဟန္ခ်က္ညီ ႀကီးၾကပ္ ကြပ္ကဲမႈမ်ားျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ တန္ဖဲ၊ က်ိန္ခရမ္၊ ျမစ္ဆံု ရြာသံုးရြာအား ေအာင္ျမင္သာ စံျပ ေက်းရြာသစ္ အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ခပၸါး။ေအာင္ဂ်ာယန္၊ ေဒါင္ပန္ ရြာႏႇစ္ရြာကို မလိယန္ ေက်းရြာသစ္ အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ယင္းတို႔၏ နဂိုရႇိရင္းစြဲ အဆင့္အတန္းထက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ ျမင့္မားစြာ တည္ေဆာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေနရာခ်ထားေပးခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ သက္ဆိုင္ရာ စံျပ ေက်းရြာသစ္မ်ား၏ ရြာလမ္းမမ်ားမႇာ ကြန္ကရစ္ လမ္းမမ်ား ျဖစ္ၿပီး အိမ္ေထာင္စု တစ္စုစီ၏ ၿခံကြက္မ်ားကိုမူ ယင္းတို႔ မူလေနထုိင္ခဲ့ေသာ ေျမအက်ယ္အ၀န္းေပၚ မူတည္၍ ေပ(၈၀ x ၆၀)၊ ေပ(၈၀ x ၈၀)၊ ေပ(၁၀၀ x ၁၀၀)၊ ေပ (၁၀၀ x ၁၂၀) ျခံကြက္မ်ား အျဖစ္ ေျမျပဳျပင္ေပးလ်က္ ျခံစည္း႐ိုးမ်ားပါ တည္ေဆာက္ေပးခဲ့သည္။

စံျပ ေက်းရြာသစ္မ်ားတြင္ စုစုေပါင္း လူေန သစ္သားႏႇစ္ထပ္အိမ္ ၄၁၀၊ အထက္တန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းႏႇင့္ တိုးခ်ဲ႕ႏႇစ္ထပ္ေဆာင္ တစ္ေဆာင္၊ မူလတန္းေက်ာင္း သံုးေက်ာင္း၊ ရဲစခန္းတစ္ခု၊ စာတုိက္တစ္ခု၊ မီးသတ္အေဆာက္အအံု တြဲလ်က္ အေထြေထြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႇဴး႐ံုး တစ္႐ံုး၊ (၁၆)ခုတင္ဆံ့ ေဆး႐ံု တစ္႐ံု၊ ဗုဒၶဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ ဘာသာေရး အေဆာက္အအံု ေလးလံုး တို႔ကို ေဆာက္လုပ္ေပးခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ လူေန သစ္သား ႏႇစ္ထပ္အိမ္မ်ားမႇာ ကခ်င္ တုိင္းရင္းသား႐ိုးရာပံုစံ အိမ္မ်ား ျဖစ္ၿပီး အျခား အေဆာက္အအံုမ်ားမႇာ အခုိင္အမာ ကြန္ကရစ္ အေဆာက္အအံုမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အိမ္အားလံုးအတြက္ ေရစနစ္၊ လွ်ပ္စစ္မီးစနစ္မ်ား ပါ၀င္ၿပီး မူလ၎တို႔ ေနထုိင္ခဲ့ေသာ အဆင့္ထက္ မ်ားစြာ သာလြန္ေအာင္ စီမံ ေဆာင္ရြက္ေပးထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ေက်းရြာမ်ားသည္ စံျပေက်းရြာအဆင့္ ျဖစ္ၾကၿပီး အသစ္ တည္ေဆာက္ထားေသာ ျမစ္ႀကီးနားႏႇင့္ ျမစ္ဆံုသြား လမ္းမႀကီး၏ ေဘးတြင္ ကပ္လ်က္ တည္ရႇိသျဖင့္ ၿမိဳ႕ငယ္တစ္ၿမိဳ႕ကဲ့သို႔ အဆင့္ျမင့္စြာ ျဖစ္ေပၚ တည္ရႇိေနေပရာ ေျပာင္းေရႊ႕ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ေက်နပ္ႏႇစ္ၿခိဳက္ ၀မ္းသာလ်က္ ရႇိၾကေၾကာင္း ၾကားသိရသည္။

ထုိ႔ျပင္ မူလ ေဒသခံမ်ား၏ လယ္ယာမ်ားႏႇင့္ ႏႇစ္ရႇည္ သီးႏႇံပင္ အမ်ဳိးမ်ဳိး အတြက္ကိုလည္း ေဒသအာဏာပိုင္မ်ားက ညိႇႏႈိင္းစီမံ သတ္မႇတ္ေပးထားသည့္ ေစ်းႏႈန္းမ်ား အတိုင္း ေပးေလ်ာ္ၿပီး ျဖစ္သည့္ အျပင္ လယ္ယာမ်ားကိုလည္း အသစ္ ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ေပးခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ထုိ႔အတူ ျမစ္ဆံု စီမံကိန္း၏ အထက္ဘက္ ေရ၀ပ္ဧရိယာ အတြင္းရႇိ ေက်းရြာမ်ားႏႇင့္ ေဒသခံ ျပည္သူမ်ား အတြက္လည္း ေဒသအာဏာပိုင္မ်ားက ညိႇႏိႈင္း စီစဥ္ေပးေသာ ေျမေနရာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပပါ အစီအမံမ်ား အတိုင္း ေက်းရြာ ျပည္သူမ်ား၏ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး အေျခအေနမ်ားကို မူလ အေျခအေနထက္ ပိုမို ေကာင္းမြန္ျမင့္မားေသာ လူမႈပတ္၀န္းက်င္ ျဖစ္ေအာင္ စနစ္တက် ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ စီမံထားရႇိၿပီး ျဖစ္သည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္ အတြင္း၌ အေကာင္အထည္ေဖာ္ တည္ေဆာက္လ်က္ ရႇိသည့္ ဧရာ၀တီျမစ္ဆံု၊ ေမခ၊ မလိခ၊ ျမစ္ညာျမစ္၀ႇမ္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ား အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ေနရာအႏႇံ႔အျပား၌ အေကာင္အထည္
ေဖာ္လ်က္ရႇိေသာ လွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားသည္ နယ္ေျမေဒသ အသီးသီး၏ ဘက္စံု ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏႇင့္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ပိုမို ဖန္တီးေပးႏိုင္မႈတို႔ အတြက္ အလြန္အေရးပါ၊ အဓိကက်ေသာ စီမံကိန္းမ်ား ျဖစ္သျဖင့္
တိုင္းရင္းသား ျပည္သူအားလံုး အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရက ေဆာင္ရြက္ေပးေနေသာ ေရရႇည္ တည္တံ့ခုိင္ၿမဲမည့္ မြန္ျမတ္ေသာ အမ်ဳိးသား အေမြအႏႇစ္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆုိရေသာ္ ႏုိင္ငံေတာ္က လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ထုတ္လုပ္မႈအပုိင္းကုိ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈမ်ားစြာျဖင့္ ႀကိဳးပမ္း တည္ေဆာက္ေနသကဲ့သုိ႔ ဓာတ္အားသုံးစြဲသူ တုိင္းရင္းသား ျပည္သူမ်ားထံသုိ႔ အေရာက္ ျဖန္႔ျဖဴးေပးပုိ႔ေသာ ဓာတ္အားလုိင္း စနစ္ႏႇင့္ ဓာတ္အားခြဲ႐ုံမ်ားကုိလည္း တစ္ၿပိဳင္တည္း တုိးခ်ဲ႕ တည္ေဆာက္ေပးလ်က္ ရႇိရာ ႏုိင္ငံေတာ္ အစုိးရသည္ အနာဂတ္ ဒီမုိကေရစီ ႏုိင္ငံေတာ္သစ္ အတြက္ ေရရႇည္ အက်ဳိးစီးပြားကုိ ေမွ်ာ္မႇန္းၿပီး ျပည္ေထာင္စု တစ္၀န္းရႇိ သဘာ၀ သယံဇာတမ်ားႏႇင့္ ေရခံ၊ ေျမခံ အေျခခံေကာင္းမ်ားကုိ ထိေရာက္စြာ အသုံးခ်၍ တုိင္းရင္းသား ျပည္သူတစ္ရပ္လုံး သားစဥ္ ေျမးဆက္ လက္ဆင့္ကမ္း သံုးစြဲသြားႏုိင္ေရး အတြက္ ဘက္စံုက႑စံုမႇ တီထြင္ၾကံဆကာ ပံုေဖာ္ တည္ေဆာက္ေပးေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို႔ တည္ေဆာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ နယ္ေျမေဒသ အသီးသီးရႇိ တုိင္းရင္းသား ျပည္သူမ်ား အၾကား ဆူၾကံဳနိမ့္ျမင့္ ကြာဟမႈ မရႇိေစေရး၊ ေဒသအသီးသီး ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ မွ်မွ်တတ ဖြံ႕ၿဖိဳး စည္ပင္လာေစေရး ရည္မႇန္းၿပီး မြန္ျမတ္သည့္ ေစတနာမႇန္ျဖင့္ ထာ၀ရ အေမြ လက္ဆင့္ကမ္း ေပးႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေရးသား တင္ျပလုိက္ရပါသည္။

No comments: